فرهنگ اسلام و مهدویت

در این سایت سعی شده است در مسیر فرهنگ اسلام و مهدویت و همچنین اعتدال در اسلام گامی برداشته شود

فرهنگ اسلام و مهدویت

در این سایت سعی شده است در مسیر فرهنگ اسلام و مهدویت و همچنین اعتدال در اسلام گامی برداشته شود

فرهنگ اسلام و مهدویت

بسم الله الرّحمن الّرحیم . اللهُ لا الهَ اِلّا هُوَ الحَیُّ القَیّوم ُ لا تاخُذُهُ سِنَهُُ وَ لا نَومُُ لَّهُ مَا فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الارضِ مَن ذَالَّذِی یَشفَعُ عِندهُ اِلّا بِاذنِهِ یَعلَمُ مَا بینَ ایدِیهِم وَ مَا خَلفَهُم وَ لَا یُحیطُونَ بِشَیءِِ مِّن عِلمِهِ اِلّا بِما شآءَ وَسِعَ کُرسِیُّهُ السّمَوَاتِ وَ الارضَ وَ لا یَوُدُهُ حِفظُهُمَا وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُ . لآ اکراهَ فِی الّدینِ قَد تّبیّنَ الرّشدُ مِنَ الغَیِّ فمَن یکفُر بالطّاغوتِ و یُومِن باللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقی لَا انفِصامَ لَهَا وَاللهُ سَمِیعُُ عَلیمُُ . اللهُ وَلِیُّ الّذینَ ءامَنوا یُخرِجُهُم مّن الظُلُماتِ اِلی النّورِ و الّذینَ کَفَروا اَولِیاءُهِم الطّاغُوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النّورِ اِلَی الظّلُماتِ اُولئِکَ اَصحَابُ النّارِ هُم فِیهَا خَالِدُونَ .
----------------------------------------------
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی
هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ
دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ
أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ
فِیهَا طَوِیلا"
-------------------------------------------
اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

یا اللهُ یا رحمنُ یا رحیم یا مقلّب القُلوبِ ثّبّت قلبی علی دینک

توحید مکرّم

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

راهکار آیت‌الله بهجت برای درمان « ریا »

سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴ ق.ظ

از آن جایی که اخلاق نیکو و صفات حمیده، یکی از مهمترین و بزرگترین ویژگی‌های انسانی است؛‌ دین مبین اسلام همیشه پیروان خود را به سوی اخلاق زیبا و صفات حمیده دعوت می‌کند و حضرت محمد(ص)هدف از بعثتش را اینگونه بیان می‌کند: «إِنَّماَ بُعِثتُ لِاُ تَمِّمَ مَکَارِمَ‌ الاً خلَاقَ‌؛ به راستی که برانگیخته شده‌ام تا زیبایی‌های اخلاق را تکمیل کنم.

فضایل اخلاقی با ارزش‌ترین و سنگین‌ترین عملی است که روز قیامت ترازوی حسنات انسان مسلمان را سنگین نموده و بالا می‌برد تا جایی که پیامبر(ص) می‌فرمایند: هیچ چیزی در روز قیامت، سنگین‌تر از اخلاق حسنه در ترازوی مؤمن مسلمان نیست و به همان اندازه رذایل اخلاقی هم موجب خسران انسان می‌شود. یکی از این رذایل اخلاقی که بسیاری از انسان‌ها به آن مبتلا می‌شوند «ریا» است، آنچه که در ادامه می‌خوانید بیاناتی از مرحوم آیت‌الله بهجت در خصوص درمان ریا است:

ریا در عبادت مبطل است اما ریا در غیر عبادات اشکالی ندارد.

ولی خودِ ریا می‌تواند چاره و علاج ریا باشد به این صورت که با تأملات صحیح، ریا را بالا ببرد مثلا انسان می‌خواهد پیش رئیس شهربانی احترام کند و توجه او را به خویش جلب کند؛ از این رو نزد پاسبان می‌رود و سعی می‌کند نظر او را جلب کند و سپس او را بین خود و رئیس پاسبانی واسطه قرار می‌دهد .

در اینجا خوب است انسان با خود بگوید: این پاسبان که تنها واسطه است و اگر هم کاغذی بنویسد و وساطتی کند باز دست آخر رئیس شهربانی باید پای ورقه او را امضاء کند پس خوب است مستقیماً نظر خود رئیس شهربانی را جلب کنم که مقام بالاتری دارد و اصلاً کار خوب و عمل نیک را به خود رئیس شهربانی نشان دهم. یعنی برای مقام بالاتر ریا کنم!

همچنین اگر انسان عاقل باشد و توجه پیدا کند که مقامی بالاتر از رئیس شهربانی مانند وزیر، رئیس جمهور وجود دارد، می‌گوید خوب است کار خیر و عمل نیک خود را به وزیر یا رئیس جمهور و بالاخره به مقام بالاتر نشان دهم! یعنی همیشه انسان باید ریا را برای مرتبه بالاتر انجام دهد. اگر چنین باشد در واقع می‌توان گفت ریا علاج ریا می‌شود.

بنابراین اگر در عبادات نیز نسبت به اقوای و بالاترین موجود یعنی خداوند متعال ریا کنیم اشکالی ندارد و علاج ریا می‌شود.

درباره «ریا» در روایات آمده است که:

کسانی که در هنگام نماز به این سو و آن سو نگاه می‌کنند تا مردم آنها را تماشا کنند به صورت حمار محشور می‌شوند.

واقعاً همین طور است آیا این حماریت نیست که آدم جلوی وزیر و رئیس شهربانی به پاسبانی نگاه کند؟ حماریت است آقا. ولی خوشمان می‌آید و با این حماریت، ساخته‌ایم از طرفی اگر به ما حمار بگویند ناراحت می‌شویم و بدمان می‌آید اما باید گفت: کار شبانه‌روزی تو همین است چرا بدت می‌آید؟!

۹۳/۱۰/۰۹ موافقین ۱ مخالفین ۰
توحید مکرم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی